Valóban biztonságosabb a repülő farában ülni?
2006.10.27. 11:09
Igaz, hogy hangos, igaz, hogy közel van a mosdóhoz, és valószínűleg utolsónak kell majd leszállnia a gépről. De vajon ha a repülő farában ül, valóban nagyobb biztonságban van-e, ha netán szerencsétlenség éri a gépet?
Egyesek szerint a repülőgép hátsó része a legbiztonságosabb hely, mert a gépek az orrukkal érnek először földet, ha lezuhannak. Mások szerint a szárnyak közelében jobb ülni, mert ott stabilabb a szerkezet.
Bármi legyen is az érvelés, a tények nem támasztják alá azt, hogy a repülőgép bármelyik része is biztonságosabb lenne, mint a másik, mondja Todd Curtiz, repülésbiztonsági szakértő. Minden baleset más és más, annyi a változó tényező, hogy lehetetlenség kijelenteni, a gépnek ebben vagy abban a részében nagyobb biztonságban van az utas.
A legtöbb országban nem működik olyan hatóság, amely minden egyes légi balesetet kivizsgálna, de még részletes információk birtokában sem lehet pontosan meghatározni, hol ültek vagy álltak az utasok az ütközés pillanatában.
A legtöbb baleset leszálláskor (60 százalék) vagy felszálláskor (35 százalék) történik, de vajon lehet-e folyamatosan a levegőben lenni?
Annyi mindenképpen igaz, hogy biztonságosabbak a nagyobb gépek, mert egyrészt ezeken szigorúbbak a szabályzók, másrészt pedig nagyobb tömegük miatt az ütközést jobban felfogják.
Végezetül tehát: nincs arra semmiféle bizonyíték, hogy a repülő farában ülve nagyobb biztonsággal utazhatunk.
|